אודות הארגון הבינלאומי

 

הרקע להיווסדו של הארגון הבינלאומי לעובדים חינוכיים-סוציאליים AIEJI

בתום מלחמת העולם השנייה, אנשי מחלקת התרבות של השלטונות הצבאיים הצרפתיים בגרמניה הטילו על A.Van Elten מהולנד, הנרי ג'וברל מצרפת וקרל הרינגר מגרמניה את האחריות לארגן מפגש בינלאומי שיעסוק בחיפוש פתרונות ל"בעיות בחינוכם של ילדים ובני נוער נטושים המתקשים בהסתגלותם". המטרה של המפגש שהתקיים באפריל 1949 הייתה לקדם הבנה טובה יותר בקרב העובדים בצרפת ובגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה, העוסקים עם נוער עזוב וקשה הסתגלות. למרות שהנושא הוגדר מלכתחילה כנושא צרפתי-גרמני, הרי שהוזמנו גם נציגים ממדינות נוספת לקחת חלק במפגש זה. מפגשים אלה ענו כנראה לצורך אמיתי שהיה קיים בשטח, והם הולידו מפגשים נוספים. המפגש השני התקיים בשנת 1950 בבד-דורקהיים בגרמניה. המפגש השלישי התקיים שנה מאוחר יותר בעיר פרייבורג, ביער השחור בגרמניה.
 
בכל המפגשים הללו, האגודה הצרפתית של עובדים חינוכיים-סוציאליים הביאה עמה לדיונים המון התלהבות וחזון. כך הצליחו להדביק וליצור מוטיבציה בקרב משתתפים מארצות אחרות להקים גם אצלם ארגונים מקומיים של עובדים חינוכיים-סוציאליים, זאת, כדי לתמוך בפילוסופיה החינוכית-טיפולית שהביאו עמם הצרפתים. המפגש הרביעי התקיים בגרמניה ב-19 במרץ 1951 בפרייבורג. במפגש זה התגבש הרעיון כי יש חשיבות בהקמת ארגון בינלאומי שיעסוק בקידום חינוכם של ילדים ובני נוער בסיכון, הם התכנסו בהרים ליד פרייבורג, בעיירה Schluchsee, והכריזו על הקמת הארגון הבינלאומי שנקרא בתחילה במינוח הצרפתי: Association Internationale d'Educateurs de Jeunes Inadaptee  . ובאנגלית: International Association of Educators for Maladjusted children and youth ׁ- AIEJI
 
הם בחרו במחנך הולנדי בשם Mulock Houwer שהיה בשעתו מנהל בתי הספר הפנימייתיים "Zandbergen" בעיירה Amersfoort לשמש כנשיא. מקום מושבה של הנהלת הארגון החלה בהולנד. במשך השנים הצטרפו מדינות רבות לארגון וכיום הוא כולל חברים ביבשות שונות: אירופה, צפון אמריקה (ארה"ב), אמריקה הלטינית, המזרח התיכון ובעתיד מחפש את דרכו לקשור קשרים גם עם מדינות במזרח אסיה.
בשנת 1997 החליטה האסיפה הכללית של הארגון לשנות את השם ל-INTERNATIONAL ASSOCIATION OF SOCIAL EDUCATORS - AIEJI

 

החזון של הארגון הבינלאומי AIEJI

המטרות של הארגון הבינלאומי הן להדגיש ולקדם את הפילוסופיה הייחודית של עבודה חינוכית-סוציאלית (Social Education). ייחודה בכך שהעובדים עוסקים בפתרון בעיות אישיות, חברתיות וקהילתיות באמצעות העצמתם של הלקוחות. העצמה זו מושגת באמצעות יצירת שיתוף פעולה והשגת מעורבות גבוהה של החניכים ביחד עם העובדים, ביצירת תהליכי שינוי במצב. העבודה איננה מתמקדת אך ורק בצד הפרטני, אלא כוללת גם עבודה עם קבוצות, משפחות, וקהילות לקראת פיתוח הכוחות שלהם ועצמתם.

 

מטרות הארגון

  • לאחד עובדים חינוכיים-סוציאליים (Social Educators) מכל המדינות ולקדם את איכות פעילותם. כל זאת, על מנת להבטיח את השירות המיטבי עבור בני האדם הנזקקים לשירותיהם של אנשי המקצוע בתחום החינוכי-סוציאלי.
  • לחזק את הגישה הרואה בגיוון ושוני תרבותי כגורם מעשיר ולא מעכב, זאת על ידי קידום עבודה משותפת של אנשים מרקעים שונים ותרבויות שונות ובאמצעות חברות ברשת הבינלאומית של ארגון  AIEJI     
  • לתרום להתפתחות מסגרות ההכשרה המקצועית וההשתלמויות כדי להעלות את הרמה המקצועית ופיתוח הכישורים של עובדים חינוכיים-סוציאליים. 
  • לקדם את פיתוחו של המקצוע החינוכי-סוציאלי ולעודד החלפת דעות (networking) בקרב חברי AIEJI כדי להגביר שיתופי פעולה ברמה הבינלאומית.
  • להדגיש את חשיבות התפקוד המקצועי של עובדים חינוכיים-סוציאליים ותכניות הכשרה המבוססות על הצהרת האומות המאוחדות לזכויות האדם בכלל, והאמנה לזכויות הילד בפרט. 

פעילותו של הארגון הבינלאומי מתמקדת במספר מישורים:

  • עריכת קונגרסים עולמיים אחת לארבע שנים.
  • עריכת סמינרים מקצועיים על בסיס אזורי.
  • הפצת מידע בין חברי הארגון על חידושים ויוזמות המתקיימות במדינות שונות, בין היתר באמצעות הפעלת אתר אינטרנרט www.aieji.net ושימוש ברשת הוירטואלית של פייסבוק.
  • ארגון פעילות על בסיס אזורי של מדינות הסמוכות גיאוגראפית זו לזו.
  • הפעלת יוזמות נקודתיות לקידום המקצוע במדינה זו או אחרת (לדוגמא, תמיכה בהקמת מכללה להכשרת עובדי נוער בקינשסה, קונגו).
  • פיתוח יוזמות לקידום המקצוע דוגמת חיבור קוד אתי והפקת מסמכי בסיס עקרוניים.
  • עידוד חילופי מידע בין מדינות חברות בארגון.