אפשר 12 (מאי 2003): על חינוך וטיפול ומה שביניהם

תאריך: 
01/05/2003
תקציר: 

הנושא "שיתוף וניכור בין צוותי חינוך לצוותי טיפול במסגרת חינוכית-טיפולית" אף שהוא רלוונטי לכל מערכת חינוכית-טיפולית, אינו זוכה בתשומת הלב הראויה, ואנשי מקצוע שונים רואים את הנושא מנקודות ראות שונות. המאמרים השונים מבטאים חשיבה פילוסופית, מנסחים הגדרות מעשיות וארגוניות ואף מציעים הצעות ליישום הדברים הלכה למעשה בשדה העבודה החינוכית-סוציאלית.

אף על פי שהכותבים הינם לרוב מהתחום החינוכי, כולם עומדים על החשיבות בראיית הילד כשלמות פסיכופיזית אחת בעת מעורבות עימו. שילוב של מרכיבים חינוכיים וטיפוליים בהתערבות הינו דרך טבעית לסייע בקידומו של כל פרט, בין שהדבר נעשה על ידי עובד חינוכי או על ידי עובד טיפולי. למרות זאת, יש צורך להבדיל בין המקצועות השונים ותחומי ההסמכה של כל מקצוע ומקצוע, על יתרונותיהם והערך המוסף שלהם לטובתם של הילדים שבטיפולם

תוכן העניינים:

  • החינוך והטיפול בעבודה עם נוער בסיכון: שני צדדים של אותו מטבע – חיים להב  
  • דבר העורך –  ד"ר חזי אהרוני
  • מהו חינוך? מהו טיפול? מושגים והשלכותיהם על עבודתם של עובדי נוער – יוסי סורוקה
  • כותרים ותקשורת: המדריך הישראלי לנגישות לאתרי פנאי ונופש (2002) – יהודית בנדל וצבי גור
  • שילוב חניכי פנימייה עם ליקויי למידה בכיתה רגילה בבי"ס – מישאל צפרי
  • הצעות שאפשר לנסות – יהושע איילון
  • חדשות מעמותת "אפשר"
  • על הקשר בין צוותי חינוך לצוותי טיפול בפנימייה – סימה דיבואה
  • חינוך, טיפול ומה שביניהם – חיים מויאל
  • חדשות מהארגון הבינלאומי לעובדים חינוכיים-סוציאליים – ד"ר עמנואל גרופר
  • טור אחרון – שמואל דגן  
  • מפגש במכללה לעובדים חינוכיים סוציאליים באורוגוואי – ד"ר עמנואל גרופר
  • טור אחרון – שמואל דגן