כנסים, ימי עיון ומפגש חי

ימי העיון ו"מפגש חי" הם המשך המסורת של "שולחנות דיון" שהתקיימו על ידי עמותת אפשר. לימי העיון מתלווה חוברת ייחודית של כתב העת מפגש  לעבודה חינכוית-סוצאילית ימי העיון מתקיים בחלקם בשיתוף עם משרדי ממשלה וגופי ציבור, אוניברסיטאות, מכללות ועמותות.

  • ילדים ובני נוער בהשמה חוץ-ביתית בישראל

    יום ג' כ"ז באייר תשע"ג, 7 במאי 2013 באולם בק אוניברסיטת בר-אילן 

אירוע :השקת הגיליון המיוחד של כתב העת מפגש נערך בשיתוף של עמותת "אפשר", ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייספילד  באוניברסיטת בר-אילן  וביה"ס לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית באוניברסיטה העברית בירושלים.

עורכים-אורחים של הגיליון: פרופ' ענת זעירא, ד"ר שלהבת עטר שוורץ ופרופ' רמי בנבנישתי

ההרצאות בארוע ההשקה יציגו את תכני המאמרים בגיליון המדגישים את המורכבות והאתגרים ביצירת מסגרת השמה חוץ-ביתית חיובית ומקדמת לילדים המוּצאים מביתם, להוריהם ולצוות המטפל, והשלכותיה עם צאתם של הילדים לחיים עצמאיים. התמונה הנחשפת בגיליון נוגעת בחלק מהסוגיות הללו ופותחת פתח למחקרים נוספים בתחום אשר יצטרכו לבחון את הדרכים להחליט, באילו מצבים השמה חוץ-ביתית היא הפתרון המתאים לילד ומשפחתו, כיצד ניתן ליצור סביבה מטפחת ומקדמת עבור ילדים ובני נוער שהוצאו מבית הוריהם, וכיצד ניתן לסייע לחזרתם לחיק משפחתם ולמעבר שלהם לחיים עצמאיים בקהילה.

 תכנית ההשקה 

לגיליון מפגש 36 (דצמבר 2012) בנושא: ילדים ובני נוער בהשמה חוץ-ביתית בישראל

 

  • חיים על הגשר: בין חינוך, הגירה ורב-תרבותיות

    יום ד'  21/11/2012 באוניברסיטת חיפה (אודיטוריום מוזיאון הכט)
יום העיון הינו פרי שיתוף של עמותת "אפשר" עם החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, המגמה לחינוך, חברה ותרבות, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה
יום העיון הינו מפגש חי נוסף שנערך לרגל הפקת הגיליון הייחודי של "מפגש" בנושא,. עורכת-אורחת: פרופ' רבקה איזיקוביץ'.
 
יום העיון כמו החוברת הייחודית נושאים שליחות חברתית ומקצועית בהציגם את העושר הרב-תרבותי של חברה רבת-פנים וקבוצות, ואת הדיאלוג הבין-תרבותי והלמידה ההדדית כמקורות חוסן חברתיים וכחלופות לפחד מהשונה והזר, להתבצרות כל קבוצה בתוך עצמה, לגזענות ולאלימות.  
ההרצאות ידונו בחיים על גשר בין-תרבותי שהם מנת חלקם של קבוצות ופרטים רבים בחברה ההטרוגנית תרבותית שבה אנו חיים, ויזמינו את קהל המשתתפים לברור ולהבחין בין השימושים השונים במונח "רב תרבותיות" ובמשמעויות השונות המיוחסות אליה. 
 
עמותת "אפשר" ומערכת כתב העת "מפגש", כגופים מעורבים ואיכפתיים מבחינה חברתית, חינוכית וטיפולית, גאים ורואים חשיבות רבה בפרסום הגיליון וביום העיון שנערך לרגל השקתו, אשר מרחיבים ומעשירים את הלמידה וההמשגה של חינוך כגשר בין-תרבותי.
 

לתכנית יום העיון 

 לגיליון מפגש 35 (יוני 2012) בנושא: חיים על הגשר: בין חינוך, הגירה ורב-תרבותיות
 

  • נוער לסבי, הומוסקסואלי, טרנסג'נדרי וביסקסואלי (להט"ב): התבגרות, זהות וסיכון בתוך חברה הטרוסקסואלית

  יום ד', י"א בכסלו תשע"ב, 7 בדצמבר 2011, אודיטוריום ע"ש צחק תשובה, המכללה האקדמית נתניה 

יום העיון הינו "מפגש חי" של כתב העת מפגש, ופרי יוזמה משותפת של עמותת "אפשר" והמכללה האקדמית נתניה.
ביום העיון – "מפגש חי" יושק הגיליון המיוחד של מפגש העוסק בנושא: נוער לסבי, הומוסקסואלי, טרנסג'נדרי וביסקסואלי (להט"ב): התבגרות, זהות וסיכון בתוך חברה הטרוסקסואלית, עורך-אורח – ד"ר גידי רובינשטיין.
יום זה מוקדש לבני נוער שנטייתם המינית היא אחרת ושונה ולמצבי הסיכון בהם הם נתונים ואשר משפיעים על התפתחותם הטבעית ופוגעים בביטחונם, ושייכותם המשפחתית והחברתית.
נוסף להרצאה המרכזית אשר תדון בנושא ההומופוביה, יוצגו מבחר ממצאים ומסרים עיקריים ממאמרי הגיליון של מפגש, ויתקיים רב שיח שיציג קשת תכניות מן השדה לייעוץ, טיפול והסברה לבני נוער להט"ב ומשפחותיהם ולאנשי מקצוע.

תכנית יום העיון  

לגיליון מפגש 33 (יוני 2011) בנושא: נוער לסבי, הומוסקסואלי, טרנסג'נדרי וביסקסואלי (להט"ב): התבגרות, זהות וסיכון בתוך חברה הטרוסקסואלית

 

 מצבי לחץ במציאות הישראלית: שבילים להתמודדות ולצמיחה

 י"ב באייר תש"ע, 26 באפריל 2010, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, באר שבע 

יום עיון / מפגש חי זה הינו פרי שיתוף פעולה בין עמותת אפשר וכתב העת מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית לבין התכנית לניהול ויישוב סכסוכים באוניברסיטת בן גוריון בנגב. שותפים נוספים ליום העיון היו: המחלקה לעבודה סוציאלית במכללת ספיר, שפ"י במשרד החינוך, אגף הרווחה בעיריית באר שבע ומחוז הדרום במשרד הרווחה.

הכנס התמקד בשני מצבי לחץ שאירעו בדרום הארץ: ההתנתקות מגוש קטיף ומבצע עופרת יצוקה. מנהיגים מקומיים, אנשי רווחה וטיפול ובני נוער סיפרו על אופן ההתמודדות עם שני מצבים אלו, שהינם ייחודיים למציאות הישראלית.

בכנס הוצגו מחקרים המדגישים את יכולת האדם, המשפחה והקהילה להתמודד עם הלחץ. מרכיב מרכזי בגישה זו – הגישה הסלוטוגנית - הוא המושג תחושת קוהרנטיות, שמתאר את האופן בו אנשים תופסים את העולם כמשמעותי וכניתן לניבוי. אנשים בעלי תחושת קוהרנטיות חזקה תופסים את אירועי הלחץ כפחות מאיימים וכניתנים להתמודדות מוצלחת.

 

תכנית הכנס

לגיליון מפגש 31 (יוני 2010) בנושא:  ילדים ונוער מתמודדים עם לחץ במציאות הישראלית: גישה סלוטוגנית במחקר ובמעשה

  • ילדים ובני נוער בסיכון – טיפול והתמקצעות עובדים: הרצוי והמצוי

חג יובל למסלול לטיפול וקידום נוער במכללת בית ברל - כ"ח בחשון תשס"ט, 26 בנובמבר 2008, המכללה האקדמית בית ברל

יום עיון - מפגש חי - זה הינו ביטוי לקשר הרעיוני והאמיץ הקיים מזה שנים בין החוג לקידום נוער בבית ברל, העוסק בהכשרת עובדים לעבודה עם בני נוער בסיכון ובין עמותת אפשר הפועלת לקידומו של מגזר מקצועי זה.

נושא יום העיון הינו גם נושאו של גיליון ייחודי של מפגש שהוקדש כולו לתחום ואשר נערך על ידי ד"ר נורית לוי ממקימי המסלול במכללה וחברת מערכת מפגש 

תכנית יום העיון  

לגיליון מפגש 29 בנושא:  עבודה חינוכית-סוציאלית עם בני נוער בסיכון ובמצוקה

  • התנהגויות סיכון ממכרות: סמים, אלכוהול, הימורים, וגלישה באינטרנט בקרב ילדים ובני נוער

י"א באדר ב תשס"ח, 18 במרץ 2008 ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש בוב שאפל, אוניברסיטת תל אביב

יום עיון – מפגש חי נערך לרגל פרישתו לגמלאות של פרופ' מאיר טייכמן ולרגל הוצאתו לאור של הגיליון המיוחד של כתב העת מפגש, בעריכתו.

בשנים האחרונות גברה ההתעניינות בקרב אנשי החינוך והטיפול, החוקרים, קובעי המדיניות החברתית והמערכות לאכיפת החוק בתופעות של התנסות בחומרים פסיכו-אקטיביים, בהימורים, בגלישה ברשת ובהתנהגויות אחרות שיש הרואים בהן התנהגויות סיכון.

יום העיון והגיליון המיוחד של מפגש מקיפים מגוון רב של נושאים שמהווים היבטים שונים של התנהגויות סיכון אצל ילדים ונוער – שימוש בסמים ובאלכוהול, הימורים וגלישה באינטרנט.

תכנית יום העיון 

לגיליון מפגש 26 (דצמבר 2007) בנושא: התנהגויות סיכון ממכרות: סמים, אלכוהול, הימורים וגלישה באינטרנט בקרב ילדים ובני נוער

  • המעבר לבגרות של צעירים בסיכון: צעירים בהשמה חוץ ביתית-לקראת היציאה והשנים שאחרי – מחקר, מבט בין-לאומי ועיצוב מדיניות

17 בדצמבר 2007, האוניברסיטה העברית הר הצופים, ירושלים

יום העיון נערך בשיתוף עם בית הספר לעבודה סוציאלית ולרווחה חברתית ע"ש פאול ברוואלד: קבוצת המחקר: בריאות נפש ורווחה של ילדים ובני נוער, האוניברסיטה העברית בירושלים                          
ובסיוע: משרד הרווחה והשירותים החברתיים  המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער משרד החינוך, ביטוח לאומי, אשלים, תב"ת, ברוקדייל ומסד קליטה בג'וינט וקרן גנדיר

בשנים האחרונות ניכר עניין גובר במצבם של מתבגרים הנמצאים במסגרות חוץ-ביתיות, ובמיוחד בהכנה שלהם לקראת היציאה מהמסגרת, בתהליכי המעבר לקהילה ובמצבם לאחר שבגרו. הנושא זוכה לתשומת לב, הן מצד חוקרים והן מצד קובעי מדיניות ואנשי השטח בעולם ובישראל
יום עיון זה הינו חלק ממיזם ראשוני ומגוון פעולות שמטרתן לקדם את הטיפול באוכלוסיית הצעירים חסרי עורף משפחתי.  זו  והינו ביטוי לשותפות של הארגונים העיקריים העוסקים בתחום. ביום זה הוצגו לראשונה ידע ומחקרים מהארץ ומחו"ל המתייחס לקבוצת האוכלוסייה הנדונה.

תכנית יום העיון

מפגש 28 (דצמבר 2008): המעבר לבגרות של צעירים במסגרות חוץ-ביתיות: לקראת היציאה והשנים שאחרי

  • מפגש חי

כ"ג באדר תשס"ו, 23 במרץ 2006,  מלון תדמור, הרצליה

במסגרת חגיגות ה-20 לעמותת אפשר התקיים "מפגש חי" שמטרתיו היו:

  - להכיר ולהודות למעורבים לתרומתם בהוצאה רצופה של כתב העת  "מפגש" בארבע עשרה שנות קיומו, לקדם את כתב העת "מפגש" בקרב הציבור המקצועי והציבור הרחב.

- הפגיש בין קהל הכותבים והקוראים של המאמרים לבין המערכת האמונה על פרסומו של כתב העת.

 להציג נושאים שהם מתחום העיסוק של מפגש או של חוברות ייחודיות המופקות על ידי מפגש.    -

תכנית מפגש חי

 

  • מפגש בין-תרבותי בין נוער בסיכון יוצא חבר העמים לבין גורמי חינוך וטיפול

כ"ז באדר ב' תשס"ג 31.3.2003  סמינר רמת אפעל. יום העיון נערך בשיתוף עם ארגון הג'וינט העולמי

יום עיון זה עוסק במפגש הערכי, תרבותי, טיפולי בין נוער עולה בסיכון יוצא חבר העמים לבין מטפלים מתחומי החינוך והטיפול בקהילה ובפנימייה, בקשיים המתעוררים עקב ההגירה והמעבר ובהיערכות של שירותי החינוך והטיפול בחברה הקולטת.

המעבר הבין-תרבותי בגיל ההתבגרות בולט במיוחד בהיותו מורכב מסדרה של מעברים המתרחשים בו זמנית כמו: מעבר מארץ לארץ, ממערכת חינוך אחת למערכת חינוך שונה בתכלית, מילדות לבגרות, מתרבות לתרבות. החפיפה בין המעברים השונים מגדילה את פוטנציאל המשבר הנובע בין השאר מתחושת ניכור וקושי בגיבוש הזהות היהודית-ישראלית; מאפיינים ייחודיים של משפחות הגרעין (הגברת פער בין-דורי, מקורות הכנסה מצומצמים וריבוי משפחות חד-הוריות), קשיים בהשתלבות במערכת החינוך הפורמלית וחסך בתחום הלימודי, לשוני, חברתי ועוד. ואכן הנתונים מצביעים על שיעורי נשירה גלויה וסמויה גבוהים יותר ממערכת החינוך מאלו הקיימים בקרב ישראלים ותיקים, גידול בשיעור בני נוער עוברי חוק ובעיות בתחום הזהות ותחושת השייכות למדינה.

יום העיון חשף בפני קהל המשתתפים – אנשי מקצוע ממסגרות חינוך ורווחה בקהילה ובפנימייה  העובדים עם בני נוער בסיכון מחבר העמים, כמו גם אנשי ציבור – מודלים שונים המושתתים על עבודה רגישת-תרבות אשר הותאמה לצרכים ולאפיונים הייחודיים של קבוצת אוכלוסייה זו.
   
תכנית יום העיון 

חוברת שולחן דיון בנושא: מפגש בין תרבותי בין נוער בסיכון יוצא חבר העמים לבין גורמי חינוך וטיפול

  • תכניות להתמודדות עם אלימות בבתי ספר

י' בסיוון תשס"ב, 8 במאי 2002, מכללת בית ברל

יום העיון נערך בשיתוף עם המכללה האקדמית בית ברל:  בית הספר ללימודים רב-תחומיים, החוג לקרימינולוגיה ואכיפת החוק, בית הספר לחינוך, המגמה  לפיתוח והכשרת מנהלי בתי ספר.

תכנית יום העיון

  • נגישות ילדים עם מוגבלויות לשירותי חברה ופנאי

כ"ג באלול תשס"א, 11.9.2001, מעלה החמישה. יום העיון נערך בשיתוף עם עמותת שק"ל

בישראל חיים כ-260,000  ילדים הסובלים ממוגבלויות שונות וממחלות. מהם כ-170,000 ילדים אינם מתפקדים באופן מלא  וחלקם הגדול אינם שותפים מלאים לחיי חברה, תרבות ולפעילויות פנאי.

לראשונה, מוקדש יום עיון לנגישותם של אוכלוסיית הילדים לפעילויות פנאי.

יום עיון זה, אותו יזמה עמותת "אפשר", עסק בנגישות במובן הרחב – החל מנגישות פיזית בהקשרה הקלאסי, דרך נגישות מוסרית וערכית, ועד לנגישות ל'עולם הוירטואלי' כספק פנאי משמעותי עבור ילדים.  

ביום עיון זה הוצגה תמונת מצב מהשטח ונציע פתרונות ופעילויות ייחודיות המותאמות לילדים עם מוגבלויות, על מנת לאפשר להם חיים עשירים ונורמטיביים, כמו לכל ילד אחר. צפייה בהצגת תיאטרון, השתתפות בחוג במתנ"ס, משחק כדורסל במגרש המקומי, הפעלת המחשב, גלישה ב"אינטרנט" וניהול שיחות ב'רשת' – פעילויות אלו ואחרות, המובנות מאליהן עבור כל ילד רגיל – אינן נגישות עבור ילדים עם מוגבלויות. 

חשוב – גם עבור אותם ילדים באופן אישי וגם עבור החברה בישראל - לאפשר להם להיות שותפים מלאים על מנת שיוכלו לממש עצמם והחברה הישראלית תהנה מכישוריהם.

תכנית יום העיון